SiteLogo

چرم جیر چیست ؟

0 537
what-is-suede

در حالت کلی چرم به ماده ای گفته می شود که از دباغی و پردازش پوست خام حیوانات تولید می شود. به سطح داخلی پوست حیوانات نیز که در قسمت زیرین چرم قابل مشاهده است، جیر گفته می شود. چرم جیر بر اساس نوع پوست، کیفیت و شکل ظاهری طبقه بندی می شود. مهم ترین نکته در رابطه با این محصول، مقاومت بالای آن در برابر رطوبت و سرما می باشد، به همین دلیل عمده استفاده از آن در فصول سرد سال صورت می گیرد. 

 

چرم جیر

طبقه بندی چرم جیر بر اساس نوع پوست

1-جیر پوست گوسفند 

بدیهی است که این نوع چرم از دباغی پوست بره و گوسفند به تولید می رسد. جیر پوست گوسفند، لطیف ترین و نرم ترین نوع جیر است که علی رغم لطافت بالا، مقاومت بسیار زیادی در برابر رطوبت و سرما دارد.

2-جیر پوست گاو 

سخت ترین و خشن ترین نوع جیر، جیر پوست گاو می باشد که با بالا رفتن سن حیوان خشن تر و ضخیم تر می شود.

3-جیر پوست خوک 

جیر پوست خوک سنگین ترین نوع جیر است، به همین دلیل دوام و طول عمر آن نیز بسیار بالا می باشد. از مهم ترین ویژگی های جیر پوست خوک می توان به ضخامت بالای آن اشاره کرد.

 

چرم جیر

 

کاربرد چرم جیر در صنایع مختلف

شاید در نگاه اول به چرم جیر به این نکته پی ببرید که این محصول برای اثاثیه و لوازم داخلی منزل بسیار نا مناسب و کم دوام می باشد. ولی باید توجه داشت که جنس لطیف و زیبای این محصول، بسیار مناسب برای اکسسوری ها و لوازم جانبی مد از جمله کیف، کفش، لباس و … خواهد بود. از همین رو امروزه بسیاری از طراحان مد و فشن در سراسر جهان، از جیر به عنوان ماده اولیه طرح های خود استفاده می کنند.

 

 

مزایا و معایب استفاده از چرم جیر

از بزرگترین مزایای چرم جیر، می توان به کاربرد های متنوع آن اشاره کرد. همانطور که از نمونه های سنگین و ضخیم این محصول می توان برای تولید بوت و کفش استفاده کرد، از نمونه های ظریف آن نیز می توان برای تهیه لباس و کیف بهره برد. چرم جیر علی رغم آن که بسیار سخت و با دوام است و مدت طولانی می توان از آن استفاده کرد، ظاهری بسیار نرم و لطیف دارد.

جیر، یکی از انواع چرم نازک است که اگر به درستی دباغی نشود، دوام خوبی نداشته و به راحتی آسیب می بیند. از طرفی این چرم گرد و غبار را به سرعت جذب می کند که باعث می شود پس از مدتی محصول ظاهری نا مناسب پیدا کند.

 

کیف چرم جیر

نحوه مراقبت از جیر و افزایش ماندگاری آن

  • تا حد امکان چرم جیر نباید با آب تماس داشته باشد.
  • برای تمیز کردن سطح جیر باید از برس مخصوص استفاده شود.
  • توصیه می شود در صورت ایجاد خراش بر روی آن، سطح آن را با خمیر دندان بمالید و سپس با یک پارچه مرطوب تمیز نمایید.
  • بهتر است برای از بین بردن لکه های سطح آن از مواد پاک کننده مخصوص استفاده شود.
  • در صورت خیس شدن سطح جیر از سرکه سفید و یا مقداری پودر تالک استفاده کنید.