SiteLogo

لوازم مورد نیاز در چرم دوزی

دریا حسینی 24 شهریور 1403
0 18
لوازم مورد نیاز برای چرم دوزی

لوازم مورد نیاز برای چرم دوزی

چرم ماده‌ای طبیعی و بادوام است که از آن برای لوازم و کالاهای مختلف استفاده می‌شود. چرم کاران و تولید کنندگان محصولات چرمی از این ماده برای تولید کیف، کفش، کت چرمی، مبلمان و دیگر محصولات استفاده می‌کنند. هنر چرم دوزی یکی از حرفه‌های پرطرفدار است که با استفاده از آن می‌توانید کسب درآمد کنید. برای ساخت محصولات چرمی به ابزار و لوازم جانبی مخصوص این کار نیاز دارید. در این مقاله ابزارهای مورد نیاز برای چرم کاری را به شما معرفی خواهیم کرد.

ابزار برش: ابزارهای برش از جمله ابزارهای مهم و اساسی در چرم کاری هستند. این ابزارها شامل قیچی تیز، چاقو لویس، کاتر چرخشی، چاقوی گرد یا دیگر ابزار برش دهنده چند منظوره می‌شوند. چرم‌ها ضخیم هستند و برای برش آنها باید از برش دهنده‌های تیز و استاندارد استفاده کنید تا ظاهر نهایی محصول شما تمیز و دقیق باشد.

 

ابزار برش چرم دوزی

خط کش فلزی و گونیا: برای اندازه گیری و هم اندازه شدن دو لایه چرم به خط کش و گونیای فلزی نیاز دارید.

 

خط کش فلزی چرم دوزی

 

سوزن دوخت چرم: برای دوخت چرم باید یک سوزن بلند و محکم داشته باشید که بتواند از دو لایه چرم عبور کند. سوزن‌های مخصوص چرم دوزی در 3 طول و اندازه مختلف برای انواع دوخت چرم تولید می‌شوند. محکم بودن سوزن چرم مهم‌تر از تیز بودن آنهاست چون چرم‌ها از قبل با سنبه سوراخ می‌شوند.

 

 

 

نخ: نخ‌های قوی و مستحکم یکی از ابزارهای اصلی در دوخت محصولات چرمی است.

 

نخ چرم دوزی

 

دستگاه پانچ: پانچ‌های مخصوص چرم در اندازه‌ها و شکل‌های مختلف وجود دارند که از آنها برای ایجاد سوراخ قبل از دوختن و یا ایجاد طرح روی چرم استفاده می‌شود.

 

دستگاه پانچ چرم

اسپیسرکوک: با استفاده از این ابزار می‌توانید با فاصله یکسان جای سوراخ ایجاد کنید و با سمبه آنها را سوراخ کنید.

 

اسپیسرکوک

سنبه: سنبه ابزاری فولادی با نوک تیز است که سوراخ‌های کوچکی روی سطح چرم به وجود می آورد تا بتوانید نخ و سوزن را از چرم رد کنید.

 

سنبه چرم دوزی

 

چکش: چکش یا مشته ابزاری فولادی و سنگین وزن شبیه به گوشتکوب است که برای  صاف کردن سطح و لبه چرم و همچنین محکم کردن اتصالات چرم کاربرد دارد.

مشته چرم دوزی

 

تشک برش: تشک یا صحفه برش علاوه بر جلوگیری از آسیب به میز کار، به شما کمک می‌کند برش‌های دقیق و تمیزی داشته باشید.

 

تشک برش

 

چسب: چسب برای نگه داشتن موقتی چرم مفید است و بهتر است آن را در لیست ابزار چرم دوزی خود داشته باشید.

 

چسب چرم

 

سایر ابزارها: لوازم مورد نیاز در چرم دوزی شامل موارد دیگری نیز می‌شود که شما با توجه به سطح مهارت و تجربه خود می‌توانید برخی از آنها را تهیه کنید و یا از خرید برخی دیگر صرف نظر نمایید.

 

لوازم چرم دوزی