SiteLogo

تفاوت چرم دست دوز با چرم ماشینی

دریا حسینی 14 شهریور 1403
0 22
تفاوت چرم دست دوز با چرم ماشینی

چرم دست دوز و چرم چرخ دوز چه فرقی با هم دارند؟

چرم ماده‌ای طبیعی، بادوام، راحت و انعطاف پذیر است که قرن هاست مورد توجه قرار گرفته و جایگاه مهمی در تاریخ بشر دارد. با چرم انواع لباس، کیف، کفش، لوازم جانبی، لوازم منزل و غیره ساخته می‌شود. کالاهای چرمی به 2 روش دست دوز و چرخ دوز ساخته می‌شوند که این دو نوع دوخت از جنبه‌های قابل توجهی با هم متفاوت هستند. دوخت محصول چرمی با دست یا چرخ در کیفیت محصول و ارزش نهایی آن تاثیر گذار است.

دوخت با دست یک روش قدیمی و سنتی برای تولید کالاهای چرمی است. در این روش ابتدا چرم توسط سازنده سوراخ شده و سپس بهم دوخته می‌شود که این فرآیند نیازمند صرف زمان طولانی و دقت بالا است. چرم دست دوز و چرم ماشینی هر یک جایگاه خود را دارند و برای اهداف مختلفی ساخته می‌شوند؛ به همین خاطر نمیتوان گف یکی بهتر از دیگری است. هنگام خرید محصول چرمی باید سبک، هدف و ترجیحات خود را از خرید کالای چرمی در نظر بگیرید و سپس یکی از این دو را انتخاب کنید. در ادامه به تفاوت‌های چرم دست دوز و چرم ماشینی می‌پردازیم:

  1. استحکام دوخت: دوختی که با دست انجام می‌شود محکم‌تر و بادوام‌تر از دوخت ماشینی است و اگر یکی از بخیه‌ها پاره شود منجر به خراب شدن دیگر بخیه‌ها نمی‌شود. این در حالی است که که باز شدن یکی از دوخت‌های ماشینی ممکن است موجب باز شدن دومینو وار دیگر دوخت‌ها شود.
  2. کیفیت نخ: در چرم‌هایی که با دست دوخته می‌شوند از نخ‌های ضخیم و موم دار استفاده می‌شود که ظاهر متفاوتی دارند و استحکام آنها بیشتر است. محصولاتی که با ماشین دوخته می‌شوند نخی نازک دارند و به طور معمول ظاهر آنها برجسته نیست.
  3. ظاهر دوخت: دوخت محصولات چرم دست دوز ممکن است کاملا یکنواخت و یکدست نباشد و تفاوت‌های جزئی در فاصله و عمق دوخت قابل مشاهده باشد که این خاصیت  محصولات دست ساز است. اما دوخت ماشینی یکنواخت‌تر و مرتب‌تر است و به لحاظ بصری بدون نقص هستند.
  4. الگوی کوک زدن: الگوی دوخت دستی معمولا یک تکنیک دوخت به نام زین است که که در آن دو نخ روی سوراخ‌های دوخت یکدیگر را قطع می‌کنند. انجام این نوع دوخت با ماشین کار سختی است و دوخت‌های ماشینی با یک نخ روی خود حلقه می‌زنند.
  5. انتهای خط دوخت: انتها و ابتدای خط دوخت در محصولات چرمی دست دوز دارای گره یا دوخت است. در مقابل کالاهای ماشینی در انتها و ابتدای دوخت ظاهری یکنواخت‌تر و صاف‌تر دارند.
  6. قیمت: ساخت محصولات چرمی دست دوز نیاز به مهارت دارد و این محصولات با دقت بالا و در مدت زمان طولانی تولید می‌شوند؛ به همین دلیل قیمت بیشتری نسبت به محصولات چرخ دوز و ماشینی دارند.