SiteLogo

تاثیر الکل بر روی چرم و روش‌های پاک کردن آن

دریا حسینی 16 شهریور 1403
0 21
چگونه چرم را تمیز کنیم؟

بسیاری از وسایل ما از لباس، کیف و کفش گرفته تا وسایل منزل و مبلمان ممکن است روکشی چرمی داشته باشند. چرم ماده‌ای طبیعی و زیبا است که برای اینکه بتواند سالها دوام خود را حفظ کند نیاز به مراقبت و نگهداری دارد. وسایل چرمی نیز مانند سایر لوازم در معرض گرد و خاک و کثیفی قرار می‌گیرند و باید با روش‌های صحیح تمیز شوند. الکل یا محصولات حاوی الکل یکی از محلول‌های پاک کننده است که ممکن است از آن برای تمیز کردن لک و کثیفی روی اجسام و وسایل استفاده  کنید. اما الکل اثرات منفی متعددی روی چرم دارد که با دانستن آنها از استفاده آن روی محصولات چرمی صرف نظر خواهید کرد.

 

الکل چه ضرری برای چرم دارد؟

با اینکه الکل لک و کثیفی را از بین می‌برد و چرم را تمیز می‌کند، اما آسیب‌هایی که به چرم وارد می‌کند ممکن است دائمی و جبران ناپذیر باشد. در ادامه به برخی از اثراتی که الکل می‌تواند روی چرم به جا بگذارد اشاره می‌کنیم:

  1. خشک کردن: چرم حیوان دارای یک روغن طبیعی است که آن را نرم و لطیف نگه می‌دارد. استفاده از الکل و مالیدن آن روی چرم باعث از بین رفتن رطوبت طبیعی درون چرم شده و چرم با مرور زمان دچار ترک خوردگی می‌شود.
  2. کم رنگ شدن: چرم‌ها در زمان دباغی با استفاده از مواد مختلف رنگ می‌شوند تا ظاهری یکنواخت و یکدست داشته باشند. استفاده از چرم باعث محو شدن رنگ  چرم و ناهمواری رنگ محصول چرمی می‌شود. از بین رفتن رنگ چرم غیر قابل بازگشت است و ظاهر چرم شما را دگرگون می‌کند.
  3. تغییر چرم: اگر به خوبی از محصول چرمی مراقبت کنید برای سالهای طولانی می‌توانید از آن استفاده کنید. اما اگر از الکل برای تمیز کردن لوازم چرمی استفاده ‌کنید، چرم شما زبر و کدر شده و زودتر از زمان طبیعی خراب می‌شود.

 

چگونه چرم را تمیز کنیم؟

برای تمیز کردن چرم می‌توانید از راه‌های مطمئن‌تری استفاده کنید. به جای استفاده از الکل موارد زیر را امتحان کنید:

  • آب ولرم و پارچه: بهترین گزینه برای تمیز کردن چرم استفاده از آب ولرم و یک پارچه نرم و تمیز است. پارچه را با آب گرم نمدار کنید و روی سطح چرم بکشید تا گرد و خاک و آلودگی‌ها را پاک کند. سپس چرم را در فضای آزاد قرار دهید تا به صورت طبیعی خشک شود. از گذاشتن چرم در زیر نور آفتاب یا سشوار کردن آن خودداری کنید.
  • آب و صابون: اگر کثیفی و لک روی چرم تنها با آب گرم از بین نمی‌رود، از ترکیب آب و یک صابون ملایم و فاقد عطر استفاده کنید. محلول آب و صابون را به وسیله‌ی یک پارچه تمیز به آرامی روی چرم بکشید تا لکه‌ها پاک شود.
  • پاک کننده مخصوص چرم: پاک کننده‌های چرم به طور خاص برای تمیز کردن کامل محصولات چرمی طراحی شده‌اند و هر گونه کثیفی و گرد و غبار را بدون از بین بردن رنگ یا آسیب به چرم از بین می‌برند. علاوه بر پاک کننده‌ها از نرم کننده و مرطوب کننده چرم نیز می‌توانید برای نرم و مرطوب نگه داشتن چرم و افزایش طول عمر آن استفاده کنید. توجه داشته باشید که برخی از این پاک کننده‌ها و نرم کننده‌ها ممکن است رنگ چرم را تغییر دهند به همین خاطر ابتدا تنها روی قسمت کوچکی از چرم امتحان کنید.