SiteLogo

بهترین جنس چرم

دریا حسینی 02 مهر 1403
0 20
بهترین جنس چرم

بهترین چرم چه چرمیه؟

محصولات چرمی برای هزاران سال است که توسط ما استفاده می‌شوند و همچنان بخش مهمی از وسایل مورد نیاز ما را شامل می‌شوند. چرم ماده‌ای طبیعی و انعطاف پذیر است که به دلیل زیبایی و دوام بالایی که دارد بسیار پر طرفدار است.

چرم از پوست حیواناتی مانند گاو، گوسفند، خوک، آهو، گاومیش، اسب و غیره گرفته می‌شود. درجه انواع چرم یکسان نیست و از نظر کیفیت، دوام، زیبایی و قیمت با هم متفاوت هستند. در این مقاله بررسی این سوال می‌پردازیم که بهترین چرم طبیعی چه نوع چرمی است.

 

بهترین چرم های طبیعی

برای شناخت بهترین نوع چرم باید بدانید که چرم دارای 4 کیفیت است که بسته به نحوه برخورد با پوست در دباغی کیفیت آن تعیین می‌شود. این چهار نوع چرم به شرح زیر هستند:

چرم تمام دانه: چرم تمام دانه بالاترین درجه چرم است که از مرغوبیت بسیار بالایی برخوردار است. این چرم بالاترین لایه پوست است و طبیعی‌ترین حالت ممکن را دارد. چرم تمام دانه ظاهری منحصربه‌فرد و جذاب دارد و کاملا دست نخورده است. این چرم دربردارنده عیوب طبیعی پوست حیوان است و چین و چروک و زخم‌های روی پوست حیوان را نیز روی خود دارد. چرم تمام دانه قابل تنفس‌ترین و بادوام‌ترین نوع چرم است و در برابر رطوبت مقاومت بالایی دارد. این چرم با گذشت زمان به پتینه‌ای زیبا و خاص تبدیل می‌شود. چرم تمام دانه بهترین جنس چرم و گران‌ترین نوع چرم است و قیمت بالایی دارد.

 

چرم با دانه بالا: یکی دیگر از انواع بهترین چرم طبیعی، چرم با دانه بالا است. این چرم بافتی صاف و اصلاح شده داشته و ظاهری یکنواخت و بی عیب و نقص دارد. چرم دانه بالا و در درجه دوم کیفیت قرار می‌گیرد و دوام کمتری نسبت به چرم تمام دانه دارد به همین دلیل قیمت آن پایین‌تر است. این چرم بهترین چرم طبیعی برای کفش است و از آن برای ساخت کیف و کمربند نیز استفاده می‌شود. کار کردن با چرم دانه بالا راحت بوده و گزینه مناسبی برای خرید است.

 

چرم دو شاخه یا اصل: این چرم با استفاده از بقایای لایه‌ی رویی چرم که برای صاف کردن چرم دانه بالا جدا شده است ساخته می‌شود. چرم اصل نیز ظاهری صاف و یکنواخت و شبیه به کالاهای چرمی درجه یک دارد اما به لحاظ کیفیت در درجه سوم قرار می‌گیرد. این چرم دارای پوشش طبیعی پوست حیوان نیست و به وسیله‌ی دباغی و فرآیندهای مصنوعی تبدیل به چرم می‌شود. قابلیت تنفس چرم اصل یا دو شاخته کمتر است و دوام کمتری نسبت به چرم دانه بالا دارد.

 

چرم جیر: یکی دیگر از انواع بهترین چرم خام، چرم جیر است که از لایه‌های داخلی پوست که با گوشت حیوان در تماس هستن ساخته می‌شود. چرم جیر بسیار نرم و گرم و ظریف است و از آن برای تولید کت چرمی، کفش، کیف پول، روکش مبل و غیره استفاده می‌شود. این چرم صاف  انعطاف پذیر است و به مراقبت بیشتری نیاز دارد. چرم جیر در مقایسه با چرم اصل، دانه بالا و تمام دانه دوام و طول عمر کمتری دارد.

 

چرم چسبیده: این چرم پایین‌ترین کیفیت را در انواع چرم دارد و از بازسازی و به هم چسباندن ضایعات چرم ساخته می‌شود. این نوع چرم با ترکیبی از تکه‌های چرم و مواد شیمیایی مانند لاتکس، پلی یورتان و غیره ساخته شده و ماندگاری کمی دارد. به دلیل پایین بودن درصد چرم در چرم چسبیده، بسیاری از افراد آن را چرم واقعی نمی‌دانند. این نوع چرم یکی از ارزان‌ترین انواع چرم است و از آن برای ساخت کیف‌های دستی و وسایل جانبی چرم استفاده می‌شود.