SiteLogo

تفاوت انواع چرم و طبقه بندی چرم

0 204
تفاوت انواع چرم و طبقه بندی چرم

کاربرد های بیشمار چرم در صنعت باعث شده است تا امروزه تولید کنندگان این ماده، اقدام به تولید آن در انواع مدل های مختلف نمایند. به همین دلیل نمی توان یک دسته بندی کلی برای انواع چرم ها در نظر گرفت. در حالت کلی چرم ها بر اساس جنس در دو شاخه چرم مصنوعی و چرم طبیعی قرار می گیرند. البته باید توجه داشت که هر کدام از آن ها نیز خود به چند دسته مجزا تقسیم بندی می شوند. تقسیم بندی دیگر، بر اساس نوع حیوان می باشد. در این تقسیم بندی، چرم های گاو، شتر، بز، شتر مرغ و سوسمار، جزء معروفترین دسته ها می باشند.

اما مهم ترین دسته بندی چرم، طبقه بندی بر اساس نوع دباغی می باشد که گسترده تر از سایر تقسیم بندی ها می باشد. تنوع در این طبقه بندی موجب شده است تا خریداران بتوانند بر اساس نیاز، چرم مورد نظر خود را انتخاب نمایند.

 

 

 

طبقه بندی چرم بر اساس جنس

کلی ترین طبقه بندی چرم ها، طبقه بندی بر اساس جنس آن ها می باشد. در این تقسیم بندی، چرم ها به دو دسته چرم طبیعی و چرم مصنوعی تقسیم بندی می شوند. هر کدام از چرم ها ذکر شده دارای مزایا و معایب مخصوص به خود بوده و کاربرد های مختلفی دارند، از همین رو در زیر به بررسی تفاوت های بین چرم مصنوعی و طبیعی پرداخته می شود.

 

اساسی ترین تفاوت های چرم مصنوعی و چرم طبیعی

بارز ترین تفاوت بین چرم طبیعی و چرم فوم، تفاوت در قیمت آن ها می باشد. به دلیل زمان بر بودن پروسه تولید چرم طبیعی، قیمت این چرم بیشتر از چرم مصنوعی می باشد. از طرفی چرم طبیعی علی رغم نرمی و انعطاف بالا، دوام و استحکام بالاتری نسبت به انواع چرم مصنوعی دارد.

 

انواع چرم

 

تقسیم بندی انواع چرم ها بر اساس نوع حیوان

پیشرفت صنعت و تکنولوژی موجب شده است تا شرکت های تولیدی اقدام به تولید چرم از پوست بیشتر جانوران بکنند. بیشترین چرم تولید شده در جهان، چرم تولیدی از پوست گاو می باشد. ولی چرم های محبوب دیگری نیز همانند چرم شتر و چرم بز وجود دارند که تفاوت هایی با چرم گاو دارند که در ادامه به بررسی آن می پردازیم.

 

تفاوت چرم گاو با چرم بز و شتر

چرم گاو و چرم شتر، بسیار مشابه به یکدگیر می باشند، با این تفاوت که مقاومت چرم شتر بسیار بیشتر از چرم گاوی می باشد. بارز ترین تفاوت میان چرم گاو و شتر، تفاوت  در اندازه آن ها می باشد. ساختار فیزیکی شتر موجب شده است تا تولید کنندگان نتوانند تکه های چرم شتر را در اندازه های بزرگ تولید نمایند.

چرم بز نیز یکی دیگر از انواع چرم های پر طرفدار می باشد که در 30 رنگ متنوع قابل تولید است. اساسی ترین تفاوت چرم گاو با چرم بز نیز، تفاوت در رنگ بندی های آن ها می باشد. چرم بزی در بیش از 30 رنگ متنوع قابل تولید است در حالی که رنگ بندی چرم گاوی محدود است.

 

انواع کفش چرم

انواع چرم بر اساس نوع دباغی

همانطور که ذکر شد، امروزه چرم ها بر اساس نوع دباغی به انواع مختلفی تقسیم بندی می شوند. در این بین چرم و جیر بیش از چرم های دیگر مطرح می باشند.

 

تفاوت میان انواع چرم طبیعی و جیر

هر چند جرم و جیر هر دو از پوست حیوانات ساخته می شوند، ولی تفاوت هایی اساسی در ظاهر، ساختار و کاربرد آن ها وجود دارد. از سایر تفاوت های میان چرم و جیر می توان به تفاوت در استحکام آن ها اشاره کرد. چرم به دلیل ضخامت بیشتری که دارد، بسیار مقاوم تر از جیر می باشد.

 

انواع بوت چرم